הוספת הודעההוספת תגובה פורום הגיל הרך – הדרכת הורים - ראש הפורום

ילד בן שנתיים

ליאת קליין - קול להורה(25.6.2019, 13:03)

אמא יקרה,

ראשית אני רוצה להתנצל על העיכוב בתשובתי...

מדברייך עולים הדאגה הרבה לבנךותחושת התסכול וחוסר האונים שלך בשעה שאת משאירה את בנך בן השנתיים בגן ואינך יודעת בביטחון שאכן טוב לו שם, שהוא מאושר ומוגן.

אני יכולה מאד להבין לליבך, השלב שבו הילדים " יוצאים מהבית" ואנחנו לא איתם פיסית לבדוק שהכול כשורה , הוא שלב מאתגר.

חשוב גם לדעת, שהילדים שלנו מרגישים את חוסר הביטחון שלנו ומגיבים אליו בהתאם, אם בבכי בבוקר, או בפרידות קשות ...ולנוכח כך, אנחנו מאבדים עוד יותר את הביטחון שלנו, והנה נוצר לו כדור שלג שרק מזין את עצמו.

לכן הייתי מציעה לך כמה דברים:

1. שיתוף פעולה מקדם עם הגן-

שתפי את הצוות בתחושות ובחוויה שלך ובקשי את עזרתן...אולי באמצעות תקשורת במהלך היום- הודעות, תמונות....כל דבר שיש באפשרותן לעשות ( וכמובן, ניקח בחשבון את העומס שיש עליהן.)

חשוב קודם כל שתהיי את בטוחה ורגועה כשאת שולחת אותו לגן.

טוב עשית שבדקת עם הצוות כיצד מתנהג בנך לאחר שאת עוזבת. נשמע שהוא נרגע מהר ומתפנה לעיסוקיו. זה סימן שהוא התאקלם בגן ומרגיש בו טוב. יש לא מעט ילדים שרגע הפרידה מההורה קשה להם , אולם אח"כ הם מתגברים ומשתלבים וחשוב שתהיי מסוגלת לראות זאת ולסמוך על הכוחות והיכולות של בנך להתמודד ועל כך שהוא נמצא בידיים טובות.

2. יצרי עם בנך טקס פרידה קבוע. טקס כזה ייתן לבנך תחושת וודאות, הוא ילמד למה לצפות ומה צפוי ממנו וכך תחזור אליו תחושת השליטה.

טקס כזה יוכל לכלול- כניסה לגן בהליכה / דילוגים...תליית התיק ביחד..הליכה לפינה קבועה שהוא אוהב...אמירה ביחד של כמה משפטים מחזקים/ או שיר קבוע...חיבוק ושתי נשיקות וללכת.

אמרי לו- שאת הולכת לעבודה והוא נשאר לשחק בגן, שאת רואה שקשה לו להיפרד ( וגם לך... :) ) ושמותר גם לבכות... אבל את יודעת שהוא חזק ושיש לו את כל הכוחות להתגבר, שאת סומכת עליו ושתבואי לאסוף אותו לאחר שיקום מתנומת הצהרים"

אם את זקוקה, היעזרי בגננת, אך השתדלי לא להגיע למצב שהיא צריכה "לתלוש" אותו מהידיים שלך, זה לא משדר ביטחון אצל בנך ואנחנו לא רוצים שהוא יקבל את המסר שהוא נשאר עם "הדמות הרעה בסיפור".

כמו כן, לעולם אל תיעלמי לו מבלי להיפרד... הוא צריך להרגיש בטוח שאת לא נעלמת לו פתאום, כך סתם.

3. בנוגע לילד הספציפי- ראשית הייתי משוחחת עם הגננת ושומעת כיצד היא רואה את מערכת היחסים ביניהם. הייתי מפנה את תשומת ליבה לעניין ומבקשת את עזרתה בתיווך ביניהם.

בנוסף, אולי תוכלי להפגיש ביניהם אחה"צ בגינה הציבורית או אצלכם בבית ולעזור להם לייצר קשר בטוח וחברי. ילדים בגיל הזה רק מתחילים ללמוד מיומנויות חברתיות ובתיווך נכון יוכלו שניהם להרגיש בטוח זה בקרבת זה.

4. כשאת באה לאסוף אותו בצהריים, כנסי עם חיוך, היי פנויה אליו וחזקי את יכולתו להתגבר כשהיה לו קשה.

אל תשאלי את הגננת מעל לראשו- "איך הוא היה היום?" ...ילדים קולטים מהר מהם "הכפתורים" שמפעילים את ההורה, הם מרוויחים באמצעות לחיצה על הכפתורים הללו שפע של תשומת לב ולכן שימי לב אלו מסרים את רוצה להעביר לו. מסרים של אמונה וביטחון יטעו בבנך כוחות להתמודד עם תהליך הפרידה.

מקווה שעזרתי, את מוזמנת בשמחה גם להתקשר אלינו לקול להורה 6968*.

בימים א-ה בשעות הבוקר 10:00-13:00, ובשעות הערב 20:00-22:30.

בהצלחה רבה,

ליאת קליין
מתנדבת בקו הייעוץ להורים לילדים בגיל הרך – קול להורה 6968*