עוד בנושא
פורומים חדשים
כלים שימושיים
הכללת יתר וצימצום יתר
לימור עדי בן סעיד (25.12.2005, 21:58)נועה שירה שלום,
שאלותייך רחבות מאוד ותקצר היריעה בפורום זה להשיב על כולן באופן שהיינו מבקשות לעשות. אנסה להשיב בקצרה לפחות על חלקן:
1. הכלה מצומצמת - under extension
שימוש במילה לרפרנט מאוד ספציפי. הילד אומר מילה בהקשר מסוים ולא מרחיב אותה על כל המילים (מכנה רק את הדובי שלו בשם "דובי" אך לא את הדובי שבתמונה)- מופיע בד"כ בשבועות הראשונים לרכישת מילה מסוימת.
הרחבת יתר- over extension
הילד מרחיב את טווח המשמעות שמייצגת מילה מסוימת מעבר לקיים בשימוש בשפת המבוגר: יכנה "כלב" כל בע"ח בעל ארבע רגליים (גם לפרה, סוס וכו')- מופיע בד"כ במחצית השניה של השלב החד-מילי
2. ילדים בגילאי שנתיים עד שלוש אילו דברים ידליקו נורה אדומה על מנת שאשלח אותם לטיפול אצל קלינאית?
קשה לי להשיב לשאלתך זו. היא רחבה מדיי ומושפעת מהרבה משתנים. אם תרצי לשאול לגבי ילד ספציפי, אשמח לענות.
3. ילדה בבית עם שני ילדים הסובלים משיתוק מוחין- לא הצלחתי להבין- הילדה בעלת התפתחות תקינה? אם התשובה חיובית, אין סיבה לחשש לאיחור שפתי. אלא אם לא הבנתי אותך נכון.
מקווה שעזרתי!!
קלינאית תקשורת
אודיומדיק ראשל"צ, אודיומדיק רחובות