הוספת תגובה פורום חדשות - ראש הפורום

פרסומת אינה משפיעה על צריכת תרופות מרשם

מערכת סטארמד(16.1.2009)
הירחון לרפואת המשפחה המתפרסם בארה"ב מביא מחקר שבוצע בקולורדו ובא לבחון השפעת הפרסומות של תרופות מרשם, על מפגשי חולים עם רופאים מבחינת שינויי רישום המרשמים וצריכת תרופות אילו.
בארה"ב, הפרסומת לתרופות מרשם היא הליך מקובל, כאשר בארצות אחרות, כולל ישראל, אסורה הפרסומת.
החשש הוא שהפרסומת תביא לעליה בצריכת התרופות המפורסמות בניגוד לרצונם של מנהלי שרותי הבריאות.
ממצאי הסקר טופחים על פני כל החוששים מפרסום התרופות ( מבלי להזכיר חשיבוות הקניית המידע על תרופות מרשם ).
הסקר, שבוצע במרפאות כפריות ועירוניות, כלל מרפאות קהילתיות ופרטיות גם יחד.
שותפו במחקר 168 רופאים שנתבקשו לדווח על מפגשים עם חולים שבהם הועלתה דרישה לתרופה שפורסמה.
מסתבר שרק ב - 3.5% מהמפגשים בין חולה לרופא, הועלתה הדרישה.
כאשר קזזו מסך זה תרופות ישנות, וכללו רק תרופות שפורסמו בשנים האחרונות, ירד השיעור ל - 2.6%.
הגורמים שהביאו לעליה בבקשה לתרופות היו:
* חולים כרוניים שצרכו לפחות שלוש תרופות
* חולים שנפגשו במרפאות פרטיות של רופאים.
* כאשר המפגש של החולה היה עם רופאה.

הסקר הנוכחי שונה מסקר קודם שבו שיעור הדרישה היה למעלה מחמישה עשר אחוזים.

הסברים אפשרים לירידה בבקוש לתרופות מרשם בסקר זה בהשואה לסקר הקודם יכולים להיות:

* שיעור גבוה של בעלי הכנסות נמוכות שידם אינה משגת רכישת תרופות יקרות
* שיעור גבוה של היספנים שלא תמיד הבינו את הפרסומות
* ירידה באימון הפרסומות של חברות התרופות.

המחברים סבורים שיש לאשש ממצאים אילו ע"י בחינה של מיגזרים רחבים ורבים יותר.