הוספת תגובה פורום חדשות - ראש הפורום

כשרופא מסרב לבקשת חולה ואומר לא - למה הוא מתכוון?

מערכת סטארמד(24.2.2010)
מפגש חולה רופא עלול להיות טעון, ובמיוחד כאשר הרופא סבור שבקשת חולה אינה מוצדקת.

מהי הגישה הראויה לדחית בקשת חולה?

הארכיב לרפואה פנימית מביא בגליון השבוע סקר שערך בנושא זה.

בחינת הנושא נעשתה בקליפורניה ובמדינת ניו יורק בין השנים 2003 - 2004.

הבדיקה בחנה את הדרך שבה נקטו רופאים על מנת שלא לתת טיפול נוגד דיכאון לחולים.

במקביל נבחנה תחושת החולים שבקשתם נדחתה.

הבדיקה בוצעה ב - 199 חולים.

ב - 88 מקרים - (44% ), לא נתנה התרופה לחולים למרות בקשתם.

הרופאים נקטו ב - 53 מתוך 84 המקרים (63% ) שנבחנו באחת משלוש הגישות כדי לסרב ומאידך גיסא לתת תחושת בטחון לחולה למרות הסרוב:

* בחינת הסיבה לבקשה לעומקה
* הפניה לרופא מומחה לבריאות הנפש.
* מתן אבחנה שונה מזו שבגינה בקש החולה טיפול אנטי דכאוני.

ב - 26 מקרים (31% ) הרופאים הפנו את החולים לטיפולים ביו רפואיים אחרים כגון עזרי שינה או בדיקות עזר.

ב - 5 מקרים (6% ), הרופאים התנגדו לבקשה באופן מוחלט ומוצדק.

מדיווחי החולים שבקשותיהם נדחו עולה, שדרגת שביעות הרצון מהמפגש עם הרופא עלתה ככל שגישת הרופא תאמה למערכת ציפיות החולה.

החוקרים מסכמים מאמרם בציינם שחייבת להיות גישה נאותה של הרופא הדוחה בקשת חולה, ובמיוחד בימים שעלויות הבריאות מאמירות, לנושא דחיית בקשות בלתי מוצדקות עשויה להיות השפעה מהותית על ההוצאה לבריאות

על מנת להפחית חיכוכים ולשפר את השרות, הדרכים לדחית בקשות חולים והבנת הרקע לבקשת חייבת להיות מוטמעת בהכשרת הרופאים.

והערת המערכת - למרות הדברים הנכונים, הרי שהם עומדים במידה לא מבוטלת בסתירה לגישה הרווחת של רפואה מתגוננת הגורמת להוצאות מיותרות שהרקע להן הוא רצון הרופא להמנע מתביעות רפואיות גם אם אינן מוצדקות בעליל.
*