הוספת תגובה פורום חדשות - ראש הפורום

איכות השרות הרפואי ושיעור התביעות הרפואיות

פרופ. ראובן שטינהרץ(14.4.2011)
הנחה משפטית גורסת שתביעת נזיקין בגין טיפול רפואי לקוי או שגוי, משרתת מטרה חברתית ומשפרת את השרות הרפואי ע"י חשיפת הליקויים ותיקונם.

האם יש באמת קשר או התאמה בין שרות גרוע לשיעור התביעות?

קשה לאמוד הנחה זו, הן ברמת הפרט - הרופא - והן ברמה המוסדית.

להערכת הנושא בוצע מחקר בקרב 1465 בתי אבות ומחסה, המשתייכים לחמש רשתות בארה"ב, באשר לשיעור התביעות כנגדם במהלך השנים 1998-2006.

נמצא יחס הפוך באשר לסיכון תביעה כנגד המוסד ל 5 - 10 משתנים מקובלים לאיכות שירות.

בין המשתנים שנבדקו היו ערכי עמידה בדרישות המחוקק, מספר אנשי צוות למול מספרי המאושפזים, מלבד משתנים רפואיים כגון שיעור פצעי לחץ במאושפזים, נפילות וחבלות וכיו"ב.

המתאם אומנם נמצא אך לא היה חזק במיוחד והתאפין במיוחד בסביבה בעלת שיעור תביעות נמוך.

ההתאמה נעלמה כאשר הסביבה או האוירה היתה "רוויה" בתביעות רפואיות.

כך נמצא שבתי האבות הטובים ביותר עמדו בפני סיכוני תביעה משפטית בשיעור של 40%, בעוד שבתי האבות הגרועים היו בסיכוני תביעות רפואיות של 47%.

באשר למשתנים קליניים - רפואיים מובהקים, שיעורי התביעות בבתי האבות המשובחים, היו נמוכים בשיעור מזערי של 2% עד 7% בהשואה לבתי האבות הגרועים.

נתונים עגומים אילו מצביעים על קשר רופף בלבד בין מצוינות רפואית ואכות השרות והטיפול, להפחתה בשיעורי התביעות.

ממצאים אילו אם אומנם יאוששו במחקרים נוספים, מטילים צל על כל עקרונות השרות והטיפול הרפואי בעת החדשה, כולל ההנחה השלטת שניהול סיכונים ואבטחת איכות השרות הם שני צדדים של אותה מטבע.