פורומים חדשים
כלים שימושיים
עם התקרב ליל הסדר, מורגשת תכונת יתר בחנויות כאשר שיעור הקניות עולה בתלילות - בכל המגזרים, ולאו דוקא מוצרי מזון.
בהקשר לבהלת הקניות, היה מענין לקרא את המאמר שהופיע בירחון לאפידמיולוגיה ובריאות הקהילה.
לפי מחקר מטאיואן המתפרסם בגליון החודש של הירחון, קשישים העורכים מסעות קניה לחנויות לעיתים תכופות, חיים יותר מאילו הממעיטים.
האם במקביל לקניה קמעונאית יש כאן אפקט של "בריאות קמעונאית"?
האם ניתן לראות בקניות גורם של תרפיה או שיש כאן גורמים מעורבים נוספים?
חוקרים מבריטניה ציינו כבר בשנת 2005 שהקניה גורמת למעין הדחקה או התרחקות מהבעיות מאשר אפקט טיפולי.
במחקר הנוכחי החוקרים בחנו 1841 מבוגרים בני 65 ומעלה, אשר חיים בביתם באופן בלתי תלוי בזולתם.
הנבדקים התבקשו להשיב על הרגלי הקניה שלהם.
הערכת התוצאוות נעשתה במקביל לבחינת מצבם הנפשי והגופני של המשתתפים, כולל מין, גיל, חינוך,שיוך אתני, מצב פיננסי, תעסוקה, אורח חיים, ומצב בריאותי.
מהתחקיר נמצא:
* 48% לא קנו מעולם או ערכו קניות פחות מפעם אחת בשבוע
* 22% ערכו קניות פעמיים עד ארבע לשבוע.
* 17% ערכו קניות מדי יום.
* כל השאר ערכו קניות אחת לשבוע.
62% ממשתפי הסקר היו למטה מגיל 75 שנים.
54% ממשתתפיו - זכרים.
76% יציבים מבחינה פיננסית, ואינם תלויים בזולת.
60% היו בעלי בעיה רפואית כרונית - עד שתי בעיות
הצעירים ממשתפי הסקר נטו יותר לקניות.
גברים קנו יותר מנשים.
אילו שקנו יותר צרכו יותר אלכוהול וסיגריות, אך היו בעלי בריאות פיזית ונפשית גבוהים יותר, היו פעילים יותר מבחינה גופנית, ונטו להשתמש ברשתות חברתיות.
הקונים היומיים היו בסיכון נמוך של 27% למוות כאשר בקרב הגברים הקונים על בסיס יומי שיעור הירידה בסיכון - 28% למול 23% בנשים.
לציין שקניה עומית אינה מעידה על רכישה ויכולה להיות ביטוי צעידה וצפיה בחלונות הראווה בלבד.
החוקרים מציינים חשיבות הקניות על הארכת תוחלת החיים מבלי שיכולים לציין מה הוא הגורם לכך.
הממצאים מקנים יתרון לשכבות סוציו-אקונומיות נמוכות ולגברים.
החוקרים מסמים שיש בקניות יתרונות מסוימים ובמיוחד לגברים, מבלי שיש הבנ מספקת לקשר או המנגנון הגורם לכך.
בהקשר לבהלת הקניות, היה מענין לקרא את המאמר שהופיע בירחון לאפידמיולוגיה ובריאות הקהילה.
לפי מחקר מטאיואן המתפרסם בגליון החודש של הירחון, קשישים העורכים מסעות קניה לחנויות לעיתים תכופות, חיים יותר מאילו הממעיטים.
האם במקביל לקניה קמעונאית יש כאן אפקט של "בריאות קמעונאית"?
האם ניתן לראות בקניות גורם של תרפיה או שיש כאן גורמים מעורבים נוספים?
חוקרים מבריטניה ציינו כבר בשנת 2005 שהקניה גורמת למעין הדחקה או התרחקות מהבעיות מאשר אפקט טיפולי.
במחקר הנוכחי החוקרים בחנו 1841 מבוגרים בני 65 ומעלה, אשר חיים בביתם באופן בלתי תלוי בזולתם.
הנבדקים התבקשו להשיב על הרגלי הקניה שלהם.
הערכת התוצאוות נעשתה במקביל לבחינת מצבם הנפשי והגופני של המשתתפים, כולל מין, גיל, חינוך,שיוך אתני, מצב פיננסי, תעסוקה, אורח חיים, ומצב בריאותי.
מהתחקיר נמצא:
* 48% לא קנו מעולם או ערכו קניות פחות מפעם אחת בשבוע
* 22% ערכו קניות פעמיים עד ארבע לשבוע.
* 17% ערכו קניות מדי יום.
* כל השאר ערכו קניות אחת לשבוע.
62% ממשתפי הסקר היו למטה מגיל 75 שנים.
54% ממשתתפיו - זכרים.
76% יציבים מבחינה פיננסית, ואינם תלויים בזולת.
60% היו בעלי בעיה רפואית כרונית - עד שתי בעיות
הצעירים ממשתפי הסקר נטו יותר לקניות.
גברים קנו יותר מנשים.
אילו שקנו יותר צרכו יותר אלכוהול וסיגריות, אך היו בעלי בריאות פיזית ונפשית גבוהים יותר, היו פעילים יותר מבחינה גופנית, ונטו להשתמש ברשתות חברתיות.
הקונים היומיים היו בסיכון נמוך של 27% למוות כאשר בקרב הגברים הקונים על בסיס יומי שיעור הירידה בסיכון - 28% למול 23% בנשים.
לציין שקניה עומית אינה מעידה על רכישה ויכולה להיות ביטוי צעידה וצפיה בחלונות הראווה בלבד.
החוקרים מציינים חשיבות הקניות על הארכת תוחלת החיים מבלי שיכולים לציין מה הוא הגורם לכך.
הממצאים מקנים יתרון לשכבות סוציו-אקונומיות נמוכות ולגברים.
החוקרים מסמים שיש בקניות יתרונות מסוימים ובמיוחד לגברים, מבלי שיש הבנ מספקת לקשר או המנגנון הגורם לכך.