פורומים חדשים
כלים שימושיים
חוקרים מ - Mayo Clinic במינסוטה ארה"ב, מצאו ליקויי למידה מוגברים בילדים שעברו הרדמה כללית לפני גיל שנתיים
ממצאים אילו מופיעים כפרסום מוקדם בגליון PEDIATRICS .
למרות שהמחקר הוזמן ומומן ע"י מינהל המזון והתרופות בארה"ב, אין עדיין אימוץ גורף של הממצאים המחייבים תצפיות ואשורים נוספים.
הממצאים מצביעים על קשר אפשרי בין ההרדמה לליקויי הלמידה, אך אין בהם כל מסקנה לקשר סיבתי.
מצד שני, ממצאים אילו מצטרפים לממצאים מוקדמים יותר משנת 2009 שהראו שתנוקות מתחת לגיל 4 שנים שעברו שתי פעמים או יותר - הרדמה כללית, היו בסיכון כפול מאילו שלא הורדמו, לפתח קשיי למידה בהגיעם לגיל בית הספר.
אחת מנקודות התורפה של מחקרים אילו שאין מדובר בתינוקות בריאים העוברים הרדמה, אלא בתינוקות חולים, ויש אפשרות שקשיי הלמידה הם פועל יוצא של מחלתם ולא רק בעקבות ההרדמה.
במחקר נכללו ילדים שנולדו בין השנים 1976 ל - 1982.
סך הכל שותפו 1050 ילדים במחקר שבוצע ברוצסטר מינסוטה.
350 ממשתפי המחקר עברו הרדמה ניתוחית ו - 700 שלא עברו הרדמה שמשו כבקרה.
מהממצאים עולה ש - 37% מהילדים שנזקקו בשל מחלתם להרדמה כללית מספר פעמים לפני גיל שנתיים, סבלו מקשיי למידה, בהשואה ל -24% שעברו הרדמה אחת בלבד, או 21% שלא עברו הרדמה.
בשקלול גורמים משפיעים נמצא ששתי הרדמות כלליות היו קשורות בסיכון כפול להתפתחות הפרעות למידה.
כאשר ההרדמה הכפולה או אף יותר מזה בוצעה לפני גיל שנתיים הסיכון להפרעות למידה היה גבוה פי 2-4 פעמים מאילו שלא נותחו.
עיקר ההפרעות היו בתחום השפה והדבור.
המסקנה המתבקשת היא לבצע הרדמה כללית רק כאשר יש צורך מוחלט.
כאשר אין הוריה מוחלטת או שניתן לדחות את הניתוח מעבר לגילים הנידונים - מה טוב.
לחלופין בכל מקרה שבו ניתן לבצע הרדמה מקומית - הרי שאין לכך מניעה. נהפוך הוא.
ממצאים אילו מופיעים כפרסום מוקדם בגליון PEDIATRICS .
למרות שהמחקר הוזמן ומומן ע"י מינהל המזון והתרופות בארה"ב, אין עדיין אימוץ גורף של הממצאים המחייבים תצפיות ואשורים נוספים.
הממצאים מצביעים על קשר אפשרי בין ההרדמה לליקויי הלמידה, אך אין בהם כל מסקנה לקשר סיבתי.
מצד שני, ממצאים אילו מצטרפים לממצאים מוקדמים יותר משנת 2009 שהראו שתנוקות מתחת לגיל 4 שנים שעברו שתי פעמים או יותר - הרדמה כללית, היו בסיכון כפול מאילו שלא הורדמו, לפתח קשיי למידה בהגיעם לגיל בית הספר.
אחת מנקודות התורפה של מחקרים אילו שאין מדובר בתינוקות בריאים העוברים הרדמה, אלא בתינוקות חולים, ויש אפשרות שקשיי הלמידה הם פועל יוצא של מחלתם ולא רק בעקבות ההרדמה.
במחקר נכללו ילדים שנולדו בין השנים 1976 ל - 1982.
סך הכל שותפו 1050 ילדים במחקר שבוצע ברוצסטר מינסוטה.
350 ממשתפי המחקר עברו הרדמה ניתוחית ו - 700 שלא עברו הרדמה שמשו כבקרה.
מהממצאים עולה ש - 37% מהילדים שנזקקו בשל מחלתם להרדמה כללית מספר פעמים לפני גיל שנתיים, סבלו מקשיי למידה, בהשואה ל -24% שעברו הרדמה אחת בלבד, או 21% שלא עברו הרדמה.
בשקלול גורמים משפיעים נמצא ששתי הרדמות כלליות היו קשורות בסיכון כפול להתפתחות הפרעות למידה.
כאשר ההרדמה הכפולה או אף יותר מזה בוצעה לפני גיל שנתיים הסיכון להפרעות למידה היה גבוה פי 2-4 פעמים מאילו שלא נותחו.
עיקר ההפרעות היו בתחום השפה והדבור.
המסקנה המתבקשת היא לבצע הרדמה כללית רק כאשר יש צורך מוחלט.
כאשר אין הוריה מוחלטת או שניתן לדחות את הניתוח מעבר לגילים הנידונים - מה טוב.
לחלופין בכל מקרה שבו ניתן לבצע הרדמה מקומית - הרי שאין לכך מניעה. נהפוך הוא.
Pediatrics 2011; peds.2011-2489; Published online October 3, 2011