פורומים חדשים
כלים שימושיים
אגוד רופאי ארצות הברית פרסם השבוע את המהדורה הששית של המדריך או הקוד האתי לציבור הרופאים.
טבע הדברים הוא, שהקוד האתי צועד יד ביד עם העיסוק ברפואה.
עם זאת, פעמים רבות קשה להתנסח בצורה פסקנית מסבות שונות, ולכן, רבים מהדברים נאמרים בצורה מעט מעורפלת המשאירה מקום לפרשנויות.
למרות ההסתייגות, המהדורה הששית מציגה לא מעט דפוסי התנהגות נדרשים בצורה מפורשת לחלוטין.
כך למשל קוד התנהגות אתי נכון אמור למנוע מרופא להשתתף בהוצאה להורג של אסירים, אך מתיר אשור המוות.
אין לרופאים לנהל, לנטר או להיות נוכחים בחקירות, קל וחומר בעינויים מצב שבו על הרופא לצאת חוצץ כנגדו.
ההנחיות הנ"ל הן פועל יוצא ישיר מתפקידו הראשוני של הרופא לדאוג לשיפור בריאותו וחיוניותו של החולה, ואילו פעולות אילו אינן עולות בקנה אחד עם התפקיד.
יחד עם הדאגה הראשונית לחולה, הרופא אינו יכול להתעלם מצרכי החברה, עמיתים למקצוע ומעצמו.
מסיבה זו על הרופאים לפעול באפקטיביות וביעילות, תוך ניצול המשאבים העומדים לרשותם בחוכמה ובאחריות.
לראשונה מועלה הנושא שלפיו הרופא האידיאלי אינו זה שפועל בבחינת יקוב הדין את ההר, אלא יש מקום במשוואה להכנסת השיקול של עלות תועלת.
נושא אחר שמועלה במהדורה החדשה הוא הדאגה לחולה באשר הוא חולה.
יש לסייע מתוך אמונה ושלא על מנת לקבל פרס ( שכר) גם לאילו שידם אינה משגת.
על פי הקוד זוהי חובה ( אם כי לא מצוין כמה מזמן עבודתו של הרופא עליו להשקיע לשם שמיים - PRO BONO ).
בנושא מתנות ותשורות הקוד אינו אוסר זאת מפורשות אלא גורס שהתופעה חייבת להעלם - כלומר אין כאן נחרצות מספקת.
באותו אופן אין די בגלוי נאות על ניגוד ענינים פוטנציאלי.
אם הנושאים הנ"ל אינם אתיים, הרי שיש לאוסרם כליל.
עם כל ההסתייגויות, מחבר מאמר המערכת ב - ANNALS OF INTERNAL MEDICINE רואה בקוד החדש התקדמות ונחישות רבה יותר מאשר במהדורות הקודמות.
טבע הדברים הוא, שהקוד האתי צועד יד ביד עם העיסוק ברפואה.
עם זאת, פעמים רבות קשה להתנסח בצורה פסקנית מסבות שונות, ולכן, רבים מהדברים נאמרים בצורה מעט מעורפלת המשאירה מקום לפרשנויות.
למרות ההסתייגות, המהדורה הששית מציגה לא מעט דפוסי התנהגות נדרשים בצורה מפורשת לחלוטין.
כך למשל קוד התנהגות אתי נכון אמור למנוע מרופא להשתתף בהוצאה להורג של אסירים, אך מתיר אשור המוות.
אין לרופאים לנהל, לנטר או להיות נוכחים בחקירות, קל וחומר בעינויים מצב שבו על הרופא לצאת חוצץ כנגדו.
ההנחיות הנ"ל הן פועל יוצא ישיר מתפקידו הראשוני של הרופא לדאוג לשיפור בריאותו וחיוניותו של החולה, ואילו פעולות אילו אינן עולות בקנה אחד עם התפקיד.
יחד עם הדאגה הראשונית לחולה, הרופא אינו יכול להתעלם מצרכי החברה, עמיתים למקצוע ומעצמו.
מסיבה זו על הרופאים לפעול באפקטיביות וביעילות, תוך ניצול המשאבים העומדים לרשותם בחוכמה ובאחריות.
לראשונה מועלה הנושא שלפיו הרופא האידיאלי אינו זה שפועל בבחינת יקוב הדין את ההר, אלא יש מקום במשוואה להכנסת השיקול של עלות תועלת.
נושא אחר שמועלה במהדורה החדשה הוא הדאגה לחולה באשר הוא חולה.
יש לסייע מתוך אמונה ושלא על מנת לקבל פרס ( שכר) גם לאילו שידם אינה משגת.
על פי הקוד זוהי חובה ( אם כי לא מצוין כמה מזמן עבודתו של הרופא עליו להשקיע לשם שמיים - PRO BONO ).
בנושא מתנות ותשורות הקוד אינו אוסר זאת מפורשות אלא גורס שהתופעה חייבת להעלם - כלומר אין כאן נחרצות מספקת.
באותו אופן אין די בגלוי נאות על ניגוד ענינים פוטנציאלי.
אם הנושאים הנ"ל אינם אתיים, הרי שיש לאוסרם כליל.
עם כל ההסתייגויות, מחבר מאמר המערכת ב - ANNALS OF INTERNAL MEDICINE רואה בקוד החדש התקדמות ונחישות רבה יותר מאשר במהדורות הקודמות.